TITLUL PROIECTULUI
„UN MEDIU PENTRU
O VIAŢĂ SĂNĂTOASĂ”
EDIŢIA II /2021-2013 PROIECT NATIONAL IN NOUA
REPUBLICA ROMANIA
perioada 2021- 2023 pentru comunitate .
DOMENIUL: PROTECŢIA MEDIULUI
TIPUL DE EDUCAŢIE : EDUCAŢIE ECOLOGICĂ NONFORMALA
PROIECTUL SE VA DESFASURA URBAN/RURAL IN URMATOARELE LOC.:
mun. Tirgu Mures, mun. Tarnaveni , (oras) Ludus, (oras)
Ungheni si (oras) Iernut, Lunca Bradului (comuna) din jud. Mures si alte Judete din Republica Romania.
INFORMAŢII DESPRE ORGANIZATOR
Prin hotararea Consiliului Director al Asociatiei
”ASINED&NAIART” Targu-Mures(A.A.N.) in data de 04 ianuarie 2020, a fost aprobat proiectul: „Un
mediu pentru o viaţă sănătoasă” precum activitatile, graficul proiectului si bugetul
activitatilor cat si persoanele care fac
parte din echipa de organizare din partea organizatorului de proiect sustinut de Centrul Judetean pentru Tineret Mures (C.J.T.-
Mures) coordonat direct de Asociatia
“ASINED&NAIART “Targu Mures(A.A.N) si Institutii pblice locale,
judetene, ONG-uri de si pentru tineret prin parteneriat din jud Mures inplicati in proiectul „Un mediu pentru o viaţă
sănătoasă”.
Proiectul:
„Un mediu pentru o viaţă sănătoasă” se lansează în data de 20 ianuarie 2020 în mun.Târgu Mureș și în județul Mureș.
Numele instituţiei organizatoare: Asociatia ASINED&NAIART Targu Mures
Adresa completă: Loc.
TARGU MURES Sediul Central Str.Targului
nr.23/2A jud Mures avand Centrul
Judetean pentru Tineret Mures (C.J.T-Mures), direct subordonat asociatiei cu
sediul pe str.Liviu Rebreanu
nr.1.sp.2, loc. Targu Mures, jud. Mures.
Nr. de
telefon 0753402500
Adresă poştă electronică: e-mail:
a_asociatia@yahoo.com,
PERSOANĂ DE CONTACT:
Nume şi
prenume: d-nul Rus Traian Daniel presedinte
al Asociatiei ASINED&NAIART
Targu Mures.
Adresa: Str. Targului, Nr. 23/2a, Loc. Targu Mures,
Jud Mures
·
Adresă poştă electronică: traian_rus74@yahoo.com
Centrul Judetean pentru Tineret Mures coordonat direct de Asociatia ASINED&NAIART Targu Mures
Biroul de Coordonare proiect
str.Liviu Rebreanu nr.1 mun.Targu Mures jud Mures sau prin
email-ul: a_asociatia@yahoo.com
Parteneri Media – MURESUL CULTURAL, CUVANTUL LIBER.
INFORMAŢII DESPRE PROIECT
Categoria în care se încadrează proiectul: educaţie ecologică nonformal
ACTIVITĂŢI:
2. „Ocrotirea Terrei”
3. „Galben-aramiul toamnei”
4. „Ocrotiti Pamantul!”
5. „Un mediu pentru o viaţă sănătoasă” (Concurs Judetean).
Parteneri:
Prin Centrul Judetean pentru Tineret
Mures coordonat de Asociatia ”ASINED&NAIART”
Targu-Mures(A.A.N.) avand
1. - Acorduri de Parteneriat incheiate cu:
2. - Parteneri /institutii publice din judetul Mures :
3. - COORDONATORI/RESPONSABILI:
· -
Rus TraianDaniel - coordonator proiect derulat prin – Asociatia ”ASINED&NAIART”
Targu-Mures(A.A.N.).
PREZENTAR
Argument: Este momentul ca noi, prin ong-ul nostru, să acţionăm în vederea formării unor atitudini şi aptitudini necesare înţelegerii relaţiilor care există între om şi natură, să educăm tinerii în vederea înţelegerii, apărării, îmbunătăţirii mediului înconjurător creând astfel condiţii mai bune de viaţă într-un mediu curat, propice vieţii. Acest proiect îşi propune să antreneze tinerii în diverse acţiuni precum: drumeţii în pădurile din împrejurimile localităţii, parcuri, ecologizarea albiei pârâului/râului din zonă, întreţinerea spaţiilor verzi, plantarea de copaci, îngrijirea acestora. De asemenea, se urmăreşte educarea relaţiilor umane din cadrul comunităţii în care trăiesc, formarea şi dezvoltarea conştiinţei ecologice. Proiectul valorifică şi potenţialul de creativitate al tinerilor prin organizarea unor activităţi artistice şi plastice ce vizează exprimarea liberă a creativitatii tinerilor si celor implicati direct in proiect.De asemenea se urmareste educarea tinerilor si a comunitatii, privind Protectia Mediului prin exemple educationale, stiintifice, formele de poluare ale terrei dar si preventia prin care omul poate interveni pentru protejarea mediului inconjurator.Cele mai des întâlnite forme de poluare sunt: poluarea apei,poluarea solului, poluarea aerului (atmosferică). Aceste elemente de bază vieţii omeneşti se pare că sunt şi cele mai afectate de acţiunile iresponsabile ale fiinţei omeneşti. Solul, ca şi aerul şi apa este un factor de mediu cu influenţă deosebită asupra sănătăţii. De calitatea solului depinde formarea şi protecţia surselor de apă, atât a celei de suprafaţă cât mai ales a celei subterane.Apa este un factor de mediu indispensabil vieţii. Ea îndeplineşte în organism multiple funcţii, fără apă toate reacţiile biologice devenind imposibile. Lipsa de apă sau consumul de apă poluată are multiple consecinţe negative asupra omului şi sănătăţii sale. Poluarea reprezintă modificarea componentelor naturale prin prezenţa unor componente străine, numite poluanţi, ca urmare a activităţii omului, şi care provoacă prin natura lor, prin concentraţia în care se găsesc şi prin timpul cât acţionează, efecte nocive asupra sănătăţii, creează disconfort sau împiedică folosirea unor componente ale mediului esenţiale vieţii. (Conferinţa Mondială a O.N.U., Stockholm, 1972).Participanţi:,elevi, studenti, cadre didactice, părinţi; Descrierea activităţii:Tinerii vor merge în drumeţie în împrejurimile localităţii, în pădurea şi pe dealurile din apropiere, vor observa fauna şi flora existentă, vor colecţiona diverse fructe de pădure, frunze, muşchi, licheni pentru a realiza o machetă sau un ierbar. Vor realiza fotografii ale zonei, vor identifica aspecte pozitive sau negative in ceea ce priveşte relaţia omului cu natura pentru a realiza un plan de combatere sau de reducere a efectelor negative. Vor realiza: desene ce înfăţişează zonele vizitate, afişe însoţite de sloganuri elocvente, colaje, vor viziona prezentări Power Point despre Pământ şi despre cauzele degradării mediului, vor discuta despre acţiunile pozitive şi negative ale omului asupra planetei, vor realiza liste cu măsuri pe care le putem lua pentru a salva Pământul de la distrugere, vor realiza afişe.g) Responsabili: coordonatori si responsabili in proiect.h) Beneficiari: elevii si studentii implicaţi în proiect;i) Modalităţi de evaluare: realizarea de desene, picturi, colaje, machete, compoziţii literare prin care fiecare participant să sensibilizeze oamenii din jur pentru păstrarea unui mediu curat pentru o viaţă sănătoasă; expoziţii cu lucrările elevilor; realizarea unui album cu fotografii realizate în timpul activităţii.
Obiectivul general/scopul: Scopul proiectului: Este
de a conştientiza problemele actuale ale mediului generate de
activitatea umană şi necesitatea de a forma la tineri o motivaţie solidă
pentru protecţia naturii, convingeri şi comportamente ecologice
adecvate, dezvoltarea responsabilităţii pentru menţinerea sănătăţii
mediului, astfel încât, elevii, adulţii de mâine, să devină factori
activi în acţiunea de ocrotire a naturii, pentru că... sănătatea noastră
începe cu sănătatea me Realizări aşteptate: Utilizând mijloacele
educative şi de învăţare cât mai diverse, plăcute şi acceptate de către
participanti, vom reuşi să formăm tinerilor aptitudinile şi
atitudinile necesare pentru a înţelege relaţiile care există între
oameni şi mediul înconjurător, având drept scop îmbunătăţirea calităţii
mediului, vor înţelege influenţa mediului înconjurător asupra
organismului uman. În urma activiţăţilor se urmăreşte: igienizarea zonei
de reşedinţă; plantarea de puieţi; realizarea unor desene, afişe,
pliante si brosuri cu mesaje ecologice; conştientizarea populaţiei
asupra riscului pe care îl presupune pola) Modalităţi
de evaluare: jurizarea lucrărilor şi vizionarea acivităţilor prezentate
Power Point: Decernare de diplome tuturor participantilor
direct implicati in proiect, finantatorului, partenerilor,
colaboratorilor si voluntarilor. Realizări aşteptate: Utilizând
mijloacele educative şi de învăţare cât mai diverse, plăcute şi
acceptate de către participanti, vom reuşi să formăm tinerilor
aptitudinile şi atitudinile necesare pentru a înţelege relaţiile care
există între oameni şi mediul înconjurător, având drept scop
îmbunătăţirea calităţii mediului, vor înţelege influenţa mediului
înconjurător asupra organismului uman.În urma activiţăţilor se
urmăreşte: igienizarea zonei de reşedinţă; plantarea de puieţi;
realizarea unor desene, afişe, pliante si brosuri cu mesaje ecologice;
conştientizarea populaţiei asupra riscului pe care îl presupune poluarea
mediului dar si defrişarea pădurilor.uarea mediului dar si defrişarea
pădurilor.diului! Cultivarea interesului faţă de menţinerea unui
mediu natural sănătos, formarea şi dezvoltarea convingerilor de ocrotire
a mediului înconjurător, înţelegerea necesităţii conservării şi
utilizării raţionale a resurselor de mediu pentru o lume mai bună şi mai
sănătoasă.
Obiective: Cunoaşterea
şi evaluarea consecinţelor poluării mediului prin organizarea de
simpozioane şi dezbateri având ca invitaţi specialişti în domeniul
protecţiei mediului; Identificarea
surselor de poluare din zonă prin realizarea de fotografii şi
popularizarea acestora; Formarea abilităţilor şi comportamentelor
necesare pentru menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii mediului prin
activităţi de ecologizare a cursurilor de apă; Înţelegerea relaţiei
dintre om şi mediu a interdependenţei dintre calitatea mediului şi
calitatea vieţii prin formarea unei atitudini de respect faţă de
mediu; Implicarea în acţiuni de protecţie a mediului prin realizarea de
panouri publicitare şi bannere în locuri cu trafic intens; Adoptarea
unei atitudini responsabile faţă de protejarea mediului prin desemnarea
unor echipaje privind depistarea şi atenţionarea cetăţenilor care
depozitează resturile menajere în locuri nepermise; Facilitarea
accesului la informaţii privitoare la măsuri de protecţia mediului prin
realizarea şi distribuirea de pliante, brosuri si mass-media.
Grupul ţintă căruia i se adresează proiectul:
1. direct:
elevi, studenti ;
2. indirect:
comunitatea.
A.5. Durata proiectului: Proiectul
se va derula pe o perioadă
determinată: aprilie 2021 – decembrie 2023.
Descrierea activităţilor:
Activitatea nr. 1.
a) Titlul activităţii: „Omul si mediul inconjurator”
b)
Data/Perioada de desfăşurare:
c)
Localitatile desfasurarii activitatilor: mun. Tirgu
Mures, mun. Tarnaveni, Ludus (oras), Ungheni(oras),
Iernut(oras), Lunca
Bradului(comuna), jud. Mures:
d)
Locul desfăşurării: Activitatea se desfăşoară în sali
de conferinta ale unităţilor partenere;
e)
Participanţi: elevi, studenti,cadre didactice, părinţi;
f)
Descrierea activităţii:
Tinerii se vor
deplasa în pădure; însoţiţi de catre coordonatori, responsabili si de catre un
reprezentant al Ocolului Silvic. Acestia vor primi instrucţiuni clare despre
modul în care se plantează puieţii. Se vor prezenta diferite medii de viaţă
(inclusiv descrierea mediului de viaţă local), factorii de mediu şi efectele
acestora asupra plantelor, animalelor şi asupra omului, lecturarea unor
reviste, lucrări ce dezbat această problemă, identificarea elementelor de mediu
din texte literare. Pe baza celor vizionate, citite, ascultate se vor completa
grafice, tabele, texte lacunare, se vor realiza afişe, desene.
g) Responsabili:
coordonatori si responsaili proiect;
h)Beneficiari: 1. Elevi, studenti implicaţi în proiect;
2. cadrele didactice implicate,
3. părinţi ai
elevilor/studentilor implicaţi în proiect.
i)Modalităţi de
evaluare: completarea unor rebusuri, formularea de întrebări şi
reprezentarea prin desene a unor componente ale mediului apropiat (plante,
animale, apă, aer, sol, soare), completarea unor teste lacunare pentru elevi.
Activitatea nr. 2.
a) Titlul activităţii: „Ocrotirea
Terrei”
b) Data/Perioada de desfăşurare:
c)
Localitatile desfasurarii activitatilor: mun. Tirgu
Mures, mun. Tarnaveni, Ludus (oras), Ungheni(oras), Iernut(oras), Lunca
Bradului(comuna), jud. Mures:
d)
Locul desfăşurării: Activitatea se va realiza în
aer liber, la padure in preajma unui rau, din înprejurimile localităţii printr-o campare cu corturile pe o perioada de
cinci zile;
e)Participanţi: elevi, studenti, cadre
didactice, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii, reprezentantul Ocolului
Silvic Mures;
f) Descrierea activităţii:
Tinerii vor observa care sunt schimbările care
se produc în natură, în general, şi în pădure, în mod special; se va curata zilnic
timp de cinci zile zonele accesibile de langa padure si zona raului. Apoi vor
transpune în desene sau compoziţii literare sentimentele lor faţă de natură,
vor realiza postere prin care să sensibilizeze oamenii pentru a nu mai defrişa
pădurile, se va realiza colectarea selectivă a deşeurilor.
g) Responsabili:
coordonatori si responsabili proiect;
h)Beneficiari: 1. elevii implicaţi în proiect,
2. parinti, comunitatea locală interesata direct;
i) Modalităţi de evaluare: La
intoarcere se vor realiza expoziţii cu
lucrările tinerilor, lucrări având ca subiecte locurile vizitate ; machete:
afişe, alcătuirea unui album electronic cu imagini din drumeţie, din
activităţile desfăşurate, cu aspecte pozitive sau negative referitoare la
aspectul mediului înconjurător.
Activitatea nr. 3.
a)
Titlul activităţii: „Galben-auriul toamnei”
b)
Data/Perioada de desfăşurare:
c)
Localitatile desfasurarii activitatilor: mun. Tirgu
Mures, mun. Tarnaveni , Ludus (oras), Ungheni(oras), Iernut(oras), Lunca
Bradului(comuna), jud. Mures:
d)
Locul desfăşurării: Activitatea se va realiza în
aer liber, în înprejurimile localităţii de domiciliu în sălile de clasă si in salile unităţilor
partenere;
e)
Participanţi:,elevi, studenti, cadre didactice, părinţi;
f) Descrierea activităţii:
Tinerii
vor merge în drumeţie în împrejurimile localităţii, în pădurea şi pe dealurile
din apropiere, vor observa fauna şi flora existentă, vor colecţiona diverse
fructe de pădure, frunze, muşchi, licheni pentru a realiza o machetă sau un
ierbar. Vor realiza fotografii ale zonei, vor identifica aspecte pozitive sau
negative in ceea ce priveşte relaţia omului cu natura pentru a realiza un
plan de combatere sau de reducere a efectelor negative. Vor realiza: desene ce
înfăţişează zonele vizitate, afişe însoţite de sloganuri elocvente, colaje, vor
viziona prezentări Power Point despre Pământ şi despre cauzele degradării
mediului, vor discuta despre acţiunile pozitive şi negative ale omului
asupra planetei, vor realiza liste cu măsuri pe care le putem lua pentru
a salva Pământul de la distrugere, vor realiza afişe.
g)
Responsabili: coordonatori si responsabili in proiect.
h)
Beneficiari: elevii si
studentii implicaţi în proiect;
i)
Modalităţi de evaluare: realizarea de desene,
picturi, colaje, machete, compoziţii literare prin care fiecare participant să
sensibilizeze oamenii din jur pentru păstrarea unui mediu curat pentru o viaţă
sănătoasă; expoziţii cu lucrările elevilor; realizarea unui album cu fotografii
realizate în timpul activităţii.
j)
Activitatea nr. 4
a) Titlul activităţii: „Nu
distrugeţi Pământul, casa noastră, a tuturor!”
b)
Data/Perioada de desfăşurare:
c)
Locul desfăşurării: Activitatea se va realiza în sali
şi în aer liber din localitatea de domiciliu ale unităţilor partenere.
d)
Localitatile desfasurarii activitatilor: mun. Tirgu
Mures, mun. Tarnaveni, mun. Tarnaveni, Ludus (oras), Ungheni(oras),
Iernut(oras), Lunca
Bradului(comuna), jud. Mures:
e)
Participanţi: elevi, studenti, cadre didactice, părinţi, reprezentanţi
ai comunităţii, reprezentantul Complexului Muzeal de Ştiinţele Naturii Mures.
f)
g)
Descrierea activităţii:
Tinerii
vor realiza activităţi de igienizare a pârâului din localitate, a spaţiilor
verzi, amplasarea de afise cu mesaje sugestive pentru păstrarea curăţeniei,
realizarea unor panouri de avertizare cu mesaje ecologice, realizarea şi
distribuirea de fluturaşi ce îndeamnă populaţia la economisirea apei, a
electricităţii, reciclarea hârtiei şi a altor materiale, colectarea selectivă a
deşeurilor, participarea la întâlniri cu specialişti ai instituţiilor implicate
în protecţia mediului.
h)
Responsabili: coordonatori si responsabili in proiect.
i)
Beneficiari: 1. Elevii, studentii implicaţi în proiect,
2. parinti/comunitatea locală;
a)
Modalităţi de evaluare: realizarea unor expoziţii cu
lucrările tinerilor, lucrări având ca subiecte locurile vizitate de tineri; alcătuirea
unui album electronic. Realizarea unui album cu fotografii realizate în timpul
activităţii si din activităţile desfăşurate, cu aspecte pozitive sau negative
referitoare la mediul înconjurător;
Activitatea nr. 5
a)
Titlul activităţii: „Un mediu pentru o viaţă sănătoasă” (evaluare
finală)
b)
Data/Perioada de desfăşurare:
1) Locul desfăşurării: unitatea Complexulului Muzeal de Ştiinţele Naturii Mures, Directia Protectia Mediului al Judetului Mures ;
c)
Participanţi: elevii, studentii direct implicati in proiect.
d)
Descrierea activităţii:
Activitate de
creatie concurs : „Un mediu curat pentru
o viaţă sănătoasă”, activitate propusă în cadrul Proiectului educaţional. Această
activitate reprezintă evaluarea finală a proiectului. Tema concursului are
în vedere aspectele legate de poluarea mediului, a planetei, dar şi tot
ceea ce ne înconjoară în mediul natural în care trăim. Lucrările pot cuprinde
mesaje negative, dar şi mesaje pozitive. Lucrările au fost realizate pe
parcursul derulării proiectului. Secţiunile sunt:
§ CREAŢIE PLASTICĂ (desen sau pictură);
§ AFIŞE (care să conţină un slogan ce vizează aspecte de mediu);
§ COLAJE(realizate din materiale reciclabile sau din natură şi pot fi
bidimensionale sau tridimensionale)
§ PREZENTĂRI POWER POINT (vor reliefa activităţile desfăşurate, expoziţii cu lucrările
elevilor, o paradă a costumelor eco si altele)
e)
Responsabili: coordonatori si responsabili in proiect.
f)
Beneficiari: 1. Elevii si studentii implicaţi în proiect;
g)
Modalităţi de evaluare: jurizarea lucrărilor şi
vizionarea acivităţilor prezentate Power Point:
h)
Decernare de diplome tuturor participantilor direct
implicati in proiect, finantatorului, partenerilor, colaboratorilor si
voluntarilor.
A.7.
Realizări
aşteptate: Utilizând mijloacele educative şi de învăţare cât
mai diverse, plăcute şi acceptate de către participanti, vom reuşi să formăm tinerilor
aptitudinile şi atitudinile necesare pentru a înţelege relaţiile
care există între oameni şi mediul înconjurător, având drept scop îmbunătăţirea
calităţii mediului, vor înţelege influenţa mediului înconjurător asupra
organismului uman.
În urma
activiţăţilor se urmăreşte: igienizarea zonei de reşedinţă; plantarea de
puieţi; realizarea unor desene, afişe, pliante si brosuri cu mesaje ecologice;
conştientizarea populaţiei asupra riscului pe care îl presupune poluarea mediului
dar si defrişarea pădurilor.
Comentarii
Trimiteți un comentariu